




Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Ostatnie dwa lata po wybuchu pandemii społeczeństwo w naszym kraju przeprojektowuje model dotychczasowego życia dostosowując się do zaistniałej sytuacji.
Do naszego życia wkradło się więcej technologii, sztucznej inteligencji, zwiększa się depresja i odczuwalne staje się zdrowie psychiczne.
Moim zdaniem w znacznym stopniu weszliśmy z marszu w użytkowanie nowych technologii komunikacji i wzrosła świadomość społeczna, z uwagi na funkcjonowanie napięcia wynikające z sytuacji jaką mamy w codziennej rzeczywistości.
Nowego znaczenia nabiera komunikacja wewnętrzna służąca zarządzaniu. Aktywny kontakt z działaczami ma istotny wpływ na sprawność działania organizacji PZD, skuteczność i efektywność realizowanych zadań w ROD.
Nie ma organizacji bez komunikacji
Proces komunikacji jest niezbędny dla powstania - rozwoju i trwania jakiejkolwiek ludzkiej interakcji, struktury, organizacji oraz kultury.
Jakość komunikacji w organizacji wywiera wpływ na motywację działaczy i pracowników i ich zaangażowanie, energię, wydajność i efektywność.
W szerszym kontekście:
• profesjonalne zarządzanie interakcjami między wszystkimi współpracującymi posiadającymi interes i biorący udział w PZD i ROD
• proces wspierający wdrażanie strategii, szerzenie wartości i tworzenie osobowości organizacji;
• proces przekazu informacji, którego głównymi celami są:
• wzbudzenie wśród działaczy i pracowników zrozumienia dla działań podejmowanych w obszarze organizacji i zarządzania
• budowanie lojalności i identyfikacji z PZD i ROD.
Komunikowanie to esencja zarządzania, a zarazem podstawowy element więzi organizacyjnych.
Planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola realizowane są poprzez proces komunikacji. Umiejętność komunikowania się warunkuje ich skuteczność.
Komunikacja wewnętrzna zapewnia właściwą realizację zadań i spełnia zasadnicze cele.
Jeżeli w zespole w ROD każdy wie, że praca, którą wykonuje, ma kluczowy wpływ na osiągane przez ogród wyniki, to z dużym prawdopodobieństwem możemy przyjąć, że pracujemy z ludźmi wysoko zaangażowanymi w to, co robią.
Wiedza techniczna aż w 90% umożliwia awans. Awans aż w 80% uzależniony jest od umiejętności kierowania ludźmi, a więc przede wszystkim od właściwego porozumiewania się z nimi.
Zarządzający komunikują się z otoczeniem przez około 70% czasu pracy, z czego:
• 9% czasu piszą;
• 16% czytają;
• 30% rozmawiają;
• 45% słuchają.
Najwyższym celem komunikowania się jest, aby współpracownicy twórczo wykorzystali swoją wiedzę i aktywnie uczestniczyli w życiu PZD.
Działacze osiągające znakomite wyniki, którzy:
• troszczą się o ludzi
• patrzą na tzw. podwładnych z optymizmem
• słuchają rad tzw. podwładnych
• potrafią wysłuchać co każdy ma do powiedzenia
Komunikacja wewnętrzna często jest jak komunikacja miejska. Bywa przeładowana, spóźniona, słaba technicznie i wszyscy na nią psioczą.
Aby uniknąć takiego porównania należy:
• uczciwie informować o problemach, aby nie stracić wiarygodności;
• wsłuchać się w komentarze i oczekiwania współpracujących i wyciągać wnioski;
• empatycznie i ze zrozumieniem reagować na potrzeby współpracujących.
Zarządzanie bez właściwej komunikacji oznacza ryzyko zaprzepaszczenia optymalnego wykorzystania potencjału wytwórczego współpracujących w ogrodzie.
Przedłużający się okres choroby 21-ego wieku, wymusza dystans, potrzebę większego zaufania, naraża zdrowie psychiczne, powoduje depresje i tym samym zwiększa świadomość do nauki nowych technologii cyfrowych używanych w codziennej komunikacji.
JÓZEF ROMANOWSKI
WICEPREZES OKRĘGU PZD W SZCZECINIE
Copyright © 2025 Polski Związek Działkowców All rights reserved.