Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Prawo

Zakaz łączenia funkcji w zarządzie ROD. - 25.04.2012

Zgodnie z § 88 ust. 3 statutu PZD liczbę członków zarządu ROD ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach od 5 do 11 członków. W tym zakresie musi zostać podjęta przez walne zebranie odpowiednia uchwała. Należy pamiętać, że jeśli walne zebranie ustaliło liczbę członków Zarządu ROD na przykład na siedem osób to, tyle osób winno wybrać. Zgodnie z § 89 ust. 1 statutu PZD zarząd ROD wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika. W związku z tym przynajmniej cztery osoby powinny pełnić wyżej wymienione funkcje, natomiast pozostali trzej członkowie pełnią funkcję członków zarządu ROD. Zarząd na każdą funkcję wybiera spośród siebie inną osobę. Niedopuszczalne jest sprawowanie dwóch funkcji w zarządzie ROD przez tę samą osobę. Obowiązuje ustalona przez walne zebranie liczba członków zarządu ROD, dlatego w przypadku wygaśnięcia mandatu zarząd ma obowiązek dokooptować nowego członka w ciągu trzech miesięcy (§ 48 ust. 1 statutu PZD). Nie można więc tłumaczyć łączenia funkcji zmniejszeniem się składu zarządu na przykład z pięciu do trzech osób i z tego powodu połączenia dwóch funkcji (jest czterech funkcyjnych: prezes, wiceprezes, sekretarz i skarbnik, a tylko trzech członków). Zarząd jak wyżej wspomniano, ma obowiązek dokooptować brakujące osoby i powierzyć każdą funkcję innej osobie.

Powyższe przedstawiono na przykładzie zarządu ROD, ale dotyczy to absolutnie wszystkich organów związku od ogrodu, poprzez okręg na organach krajowych kończąc.

Po to statut określił konkretne funkcje w organach Związku i przypisał im zadania, aby każdą funkcję pełnił inny członek Zarządu. Jest to jedna z głównych zasad kolegialnego zarządzania organizacja społeczną.

 

 

Anna Kubuj -inspektor ds. prawnych

w Wydziale Prezydialnym

Powrót

Copyright © 2024 Polski Związek Działkowców All rights reserved.