Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Publicystyka związkowa

Możliwości ROD w działalności medialnej i promocyjnej - 11.05.2020

Dynamiczny rozwój mediów i skala w jakiej wpływają na sposób postrzegania przez ludzi i całe społeczności zjawisk, miejsc i działań poszczególnych środowisk przerosła w obecnej dobie wszystko to co z czym dotąd ludzie mieli do czynienia.  I nie tylko przedsiębiorcy, politycy czy handel potrzebują stałej obecności w mediach by lepiej realizować swoje cele; zyskiwać zwolenników, zwiększyć sprzedaż czy popularność.

Ukształtowanie dobrego medialnego wizerunku pozwala nie tylko na zyskanie zwolenników, przyjaciół, ale także zwiększa szanse na rozwój, popularyzację swoich idei, a wreszcie-znacznie podwyższa prawdopodobieństwo realizacji własnych celów, pozyskiwania sprzymierzeńców i środków na realizację założonych projektów; tych „twardych” jak inwestycje czy dotacje, a także mniej wymiernych, ale równie ważnych, określanych jako „ocieplanie wizerunku”. 

Nie ma co ukrywać; w czasie długiej walki o nasze prawa, ustawę o ROD udało nam się pozyskać przyjaciół, ale także przeciwnicy ogrodnictwa działkowego „zrobili swoje”. W przestrzeni publicznej zaczęły krążyć pejoratywne stereotypy i określenia rzutujące na postrzeganie społeczności działkowców. Przylgnęło do nas określenie „leśnych dziadków” czyli ludzi, którzy stracili kontakt z rzeczywistością, nie nadążają za upływem czasu, myślą i zachowują się anachronicznie. 

Okazuje się jednak, że wraz z upływem lat owe dziadki nie starzeją się, młodzi mogą uczyć się od nich chęci działania, aktywności, ofiarności, kreatywności. Brać przykład i korzystać z doświadczenia. Skąd jednak mają dowiadywać się o takich postaciach, jak podejrzeć ich, w ich własnym środowisku, jeśli to co jest radością i dumą, a jednocześnie polem działania – jeżeli Ogrody Działkowe nie pojawią się w programach telewizji, jeśli nie usłyszą o nich w radio, jeśli najpopularniejsza internetowa wyszukiwarka nie „zagotuje się” od różnych wyników, gdy młodzi zechcą szukać informację na temat korzyści jakie przynosi ogródek w Rodzinnych Ogrodach Działkowych. 

Dorobek pokoleń działkowców wart jest promowania w lokalnych społecznościach, ale także w ogólnopolskich mediach! 

Dzielmy się zatem swoim dokonaniami, radościami i planami. Jest na to czas idealny. Współczesny świat jak nigdy dotąd jest bowiem „głodny” przykładów i informacji z miejsc i środowisk, które ekologię, bliskość przyrody i zdrowy tryb życia stawiają na pierwszym miejscu.

Trudno jest przyciągnąć reportera na ROD z powodu samego jego istnienia. Ale, gdy myślimy o jakichś wydarzeniach organizowanych na terenie ogrodów starajmy się by były nie tylko atrakcyjne i potrzebne Twojego ogrodu, ale także by niosły przekaz dla społeczności miasta i z tym przekazem występujmy do mediów zapraszając do relacjonowania naszych inicjatyw. 

Stałe zainteresowanie budzą organizowane w ogrodzie imprezy wpisane już w naszą tradycję, takie jak działkowe święta plonów – dożynki.  

W wielu ROD mamy coraz więcej przykładów udanych inwestycji, a działkowcy sięgają nawet po środki unijne. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze urzędowy przekaz jest wstanie zachęcić dziennikarzy do wizyty w ogrodach. 

Dla różnych środowisk, możliwość spędzenia czasu na łonie natury, wyjścia w plener stanowi bezcenną wartość. Myślę tu szczególnie o najmłodszych. Pedagodzy szukają takich miejsc, gdzie lekcje biologii, nauki o środowisku czy ekologii można uatrakcyjniać obserwacją natury z bliska. 

Ważne jest, aby o swoich inicjatywach Zarządy ROD informowały sporządzając informacje bądź relacje i przesyłały na email Okręgu. Najszybszą bowiem drogą informacji o Waszych działaniach będzie publikacja na stronie internetowej Okręgu. 

Informacje z okręgów popularyzuje w całym kraju Jednostka Krajowa na stronie głównej Związku oraz poprzez współpracujące redakcje. Nie warto jest zatrzymywać takiej autoreklamy wyłącznie dla siebie! Z korzyścią bowiem dla całego Związku będzie propagowanie naszych aktywności, nawet jeśli ograniczają się wyłącznie do lokalnej społeczności, środowiska czy grupy ludzi!  

Konieczne działania

Przydatne będzie opracowanie własnej bazy kontaktów medialnych. W tym celu warto skontaktować się telefonicznie bądź drogą e-mailową z redaktorami mediów działających na naszym terenie regularnie przekazywać informacje o pomysłach, inicjatywach, ciekawostkach z terenu ROD.  

Przedstawiciele Zarządu Okręgowego są również w terenie, odwiedzają Ogrody, zapoznają się z problemami i przekazują ważne informacje. Wiadomość o takiej wizycie może być także „kąskiem” dla naszych, lokalnych i regionalnych mediów. Wiele ogrodów posiada również na swym terenie miejsca spotkań i rekreacji, z których korzystają również mieszkańcy oraz organizacje społeczne. 

Nie bójmy się upowszechniać informacji o takich zdarzeniach. Jeśli z plenerów naszych ogródków zechcą skorzystać plastycy, jeśli literackie ognisko zorganizują poeci, a relacja znajdzie się w Internecie, prasie czy Telewizji to wspaniale przyczyni się do podkreślenia społecznej misji i roli jaką-oprócz zaspakajania potrzeb samych działkowców mają dziś do spełnienia Rodzinne Ogrody działkowe! 

Internet pozostaje, nieogarnioną wprost przestrzenią do zagospodarowania przez działkowców.

W dobie burzliwego rozwoju e-serwisów, strony www stały niezwykle ważną dla popularyzacji ogrodnictwa działkowego przestrzenią. Są one także doskonałym nośnikiem wiedzy i informacji wykorzystywanym przez Polski Związek Działkowców. Niestety, świadomość tego jak ważnym dla społeczności działkowej medium może być Internet z trudem przebija się do świadomości Zarządów Rodzinnych Ogrodów Działkowych. 

Także w naszym, szczecińskim Okręgu PZD Krajowy Zarząd oraz Okręgowe Zarządy najszybciej doceniły Internet tworząc, bogate w informacje strony dedykowane środowisku działkowców. Już na wstępie podkreślić należy, że złudną jest powszechna jeszcze wciąż opinia głosząca, że środowisko działkowców nie jest zainteresowane tą formą przekazu informacji, że działkowcy to w większości, starsi nie zainteresowani Internetem ludzie. Maksymalnie wypełnione sale na kursach obsługi komputera dla seniorów są tego najlepszym dowodem.    

Tworzenie własnej witryny internetowej nie należy do łatwych zadań, nawet dla człowieka, który opanował już zasady obsługi sprzętu i poruszania się w sieci. Wiele spośród ROD, również w Okręgu Zachodniopomorskim decyduje się na promocję swoich dokonań poprzez tzw. media społecznościowe, szczególnie najpopularniejszy bodaj obecnie Facebook. To także jest warta polecenia metoda!

Jest to sposób, który warto polecić tym ROD, które chciałyby istnieć w sieci bez ponoszenia kosztów. Założenie profilu i dodawanie informacji, zdjęć i filmów odbywa się jedynie kosztem czasu i starania by nasz profil był atrakcyjny dla innych, zawierał nie tylko informację, ale również materiały foto i video-krótkie nawet filmiki, które możemy realizować już nawet telefonem komórkowym. 

Korzystanie z mediów społecznościowych jest o tyle korzystne, że administratorzy tych platform uruchamiają swoistą e-pocztę pomiędzy użytkownikami informując ich o pojawieniu się nowych treści w naszym profilu, a zamieszczenie interesującego materiału wywołuje natychmiast „reakcję łańcuchową w formie wzajemnego przekazywania sobie najatrakcyjniejszych informacji.   

Zaistnienie natomiast „na stałe” w sieci, stworzenie własnej witryny internetowej powoduje, że zyskujemy szanse na wyjście poza krąg znajomych. Niestety, stworzenie takiego własnego miejsca w sieci wymaga pewnych umiejętności i doświadczenia. Nie w każdym ROD znajdzie się fachowa siła zdolna utworzyć i zarządzać serwisem. 

W obecnym czasie wydaje się, że jest to jedno z największych wyzwań dla naszego Związku, aby w tej sprawie udzielać fachowego wsparcia dla ROD.  

Podobnie jak przez lata, w których z porad doradców ogrodowych PZD korzystali działkowcy w terenie i pomnażali przez to plony z działek, tak obecnie wyzwaniem chwili jest powołanie e-doradców, którzy skutecznie mogliby pomóc w tworzeniu i prowadzeniu stron ogrodów. 

Zachęcają do tego internetowe serwisy ROD naszego Okręgu, które już zaistniały w sieci i stanowią dobrą wizytówkę nie tylko konkretnych ogrodów, ale całego okręgu szczecińskiego PZD. Z przyjemnością przegląda się zawartość stron www. takich jakie powstały np. w Goleniowie. 

Działkowcy tamtejszego Ogrodu „Ina” stworzyli i prowadzą stronę, która w modelowy sposób łączy funkcje informacyjne z promocją własnego dorobku. Relacje z wydarzeń oraz prezentacja działkowych upraw na pewno są w stanie zachęcić nie tylko młodych do przejmowania działek, ale także przyciągnąć zainteresowanie mediów, dziennikarzy, fotoreporterów do prezentowania dorobku działkowców. 

Musimy być w kontakcie! Powoływanie specjalnego stanowiska ds. kontaktów z mediami, w przypadku Okręgowego Zarządu mija się z celem.  Można by utworzyć specjalną skrzynkę pod adresem (np. media-szczecin@pzd.pl) i rozpropagowanie go poprzez stronę www Związku a także emaile do konkretnych redakcji. 

W ostatnich latach, jednym z najważniejszych zadań jakie stanęło przed nami to potrzeba udowodnienia, że ogrody działkowe nie są „reliktem”, a - wręcz przeciwnie-wychodzą naprzeciw największym wyzwaniom współczesności, problemom ekologicznym, co dobitnie pokazał czas epidemii, że potrzebują ich nie tylko starsi, ale – może nawet w większym stopniu - młodzi Polacy. Ci zaś nie wyobrażają już sobie świata, komunikacji i promocji bez nowych mediów, przede wszystkim - Internetu. Naszym zadaniem jest sprostać tym oczekiwaniom!                                            

Teresa Napiórkowska - długoletni działacz społeczny PZD, od 2000 r wice prezes zarządu ROD Granica w Świnoujściu, od 2015 r., prezes zarządu ROD Granica, jednocześnie członek Okręgowego Zarządu. Aktywny działacz społeczny. Aktualnie od 2019 r., pełni obowiązki przewodniczącej komisji problemowej i  promocji ROD.

Powrót

Copyright © 2020 Polski Związek Działkowców All rights reserved.

made by Esencja Studio