Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek
Z dniem 1 lipca 2013 r. zaczęły obowiązywać nowe zasady wywozu śmieci związane z ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Nowe zasady objęły również część rodzinnych ogrodów działkowych. W szczególności ROD położone w miastach, w których gminy potraktowały tereny ogrodów jako miejsca niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne i postanowiły odbierać z nich śmieci.
Zgodnie z nowymi zasadami, z części terenów ROD śmieci będą odbierane przez firmę wybraną przez gminę w drodze przetargu, odbiór śmieci będzie za jedną stawkę (na terenie całej lub części gminy), będzie bardziej opłacalna segregacja śmieci oraz powstaną punkty selektywnego zbierania odpadów, gdzie będzie można oddać stare meble czy zepsuty sprzęt.
W praktyce, nowe zasady wywozu śmieci będą oznaczały brak umów, które do tej pory musiały podpisywać zarządy ROD z firmami odbierającymi śmieci. Zmieni się również wysokość i stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nie będzie ona, tak jak dotychczas uzależniona od ustaleń z firmą odbierającą śmieci, lecz będzie odgórnie narzucona przez gminę. Poza tym, opłaty za wywóz śmieci nie będą już uiszczane na podstawie umowy, lecz deklaracji, którą zarządy ROD miały obowiązek wypełnić i złożyć w określonych terminach (ostatecznie do końca czerwca 2013 r.).
W związku z licznymi zapytaniami w sprawie nowych zasad wywozu śmieci przypominamy, że w dniu 11.07.2013 r. Prezydium KR PZD w drodze uchwały nr 182/2013 wydało wytyczne dla zarządów ROD i ogrodów objętych ustawą śmieciową (Biuletyn Informacyjny PZD nr 7/13). W wytycznych tych ustaliło zadania dla zarządów ROD związane z nowym systemem wywozu śmieci, tak aby usunąć wszelkie wątpliwości interpretacyjne związane z nową ustawą śmieciową.
Wśród najważniejszych zadań należy wymienić:
Powyższe wytyczne pozostają w zgodzie z ustawą o ROD, Statutem PZD i Regulaminem ROD. Nie uwzględniają wyjątków np. zamieszkiwania na działkach w ROD, które jest zabronione i nie powinno mieć miejsca. W takich przypadkach, zarządy ROD powinny niezwłocznie podjąć współpracę z samorządem terytorialnym i odpowiednimi służbami, celem indywidualnego rozwiązania tego problemu. W szczególności, że nielegalne zamieszkiwanie na działkach w ROD przez kilku działkowców może narazić pozostałych użytkowników działek na wyższe opłaty za wywóz śmieci. Aby tego uniknąć konieczne jest poinformowanie gminy o problemie zamieszkiwania na terenie ROD i zwrócenie się o odrębne potraktowanie działkowców, którzy zamieszkują na terenie ogrodu.
Monika Pilzak
WGG KR PZD
W załączeniu:
1) uchwała Prezydium KR PZD nr 182/2013 w sprawie wytycznych dla zarządów ROD i ogrodów objętych ustawą śmieciową
Copyright © 2024 Polski Związek Działkowców All rights reserved.