




Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Walne zebranie może się odbyć w pierwszym terminie, gdy obecnych jest ponad 50% członków Związku z danego ogrodu (§ 79 ust. 1 statutu PZD), albo w drugim terminie, bez względu na ilość członków obecnych na walnym (§ 79 ust. 2 statutu PZD). Aby walne zebranie mogło się odbyć w drugim terminie muszą być spełnione warunki określone w § 78 i 79 statutu PZD, a więc na pisemnym zawiadomieniu o terminie, miejscu i porządku walnego zebrania, które otrzymuje każdy członek PZD w ogrodzie, musi być adnotacja, że jeśli w wyznaczonym terminie nie będzie obecnych ponad 50% członków PZD w ROD, to odbędzie się w drugim terminie (wyznaczona godzina rozpoczęcia w drugim terminie musi być co najmniej pół godziny po pierwszym terminie). Ponadto na zawiadomieniu musi być adnotacja, że uchwały walnego zebrania podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich członków bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
Są jednak także inne warunki, które muszą być spełnione, aby w ogóle można mówić o prawomocnej uchwale. Podstawową zasadą jest, że każda uchwała musi mieć formę pisemną i dotyczyć spraw, które są w kompetencji walnego zebrania - każdy organ Związku może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach, do których na mocy statutu PZD i wydanych na jego podstawie przepisów związkowych ma uprawnienia. Walne zebranie nie może np. podejmować uchwał o pozbawieniu członkostwa w PZD (zarząd ROD), ustalania wysokości składki członkowskiej (Krajowa Rada PZD), wpisowego (okręgowy zarząd PZD), opłaty inwestycyjnej (zarząd ROD), czy wysokości odsetek za zaległości w opłatach, bowiem są to sprawy zastrzeżone do kompetencji innych organów Związku, bądź też regulują to przepisy ustawowe (odsetki). Jeżeli statut wyposaża zarząd ROD w określone kompetencje, to chociaż walne zebranie jest organem wyższym w ROD, to jednak nie może podejmować uchwał, które są zastrzeżone do kompetencji zarządu ROD. Ponadto uchwała walnego zebrania winna posiadać: numer, datę podjęcia, oznaczenie organu (walne zebranie ROD, nazwa, miejscowość), w jakiej sprawie jest podjęta, podstawę prawną, oczywiście treść merytoryczną i podpisy przewodniczącego walnego zebrania i przewodniczącego komisji uchwał i wniosków tego walnego. Uchwala winna być także opieczętowana pieczątką ROD. O tym, że dana uchwała została podjęta i jak walne głosowało przesądza z kolei protokół z walnego zebrania, w którym musi się znaleźć zapis, że walne zebranie podjęło uchwałę w danej sprawie (winno być napisane, co w tej uchwale jest - np. oplata na rzecz ogrodu w wysokości 50gr od m ) i dalej adnotacja - jednomyślnie przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, albo większością głosów za (ilość), przeciw (ilość) wstrzymało się od głosu (ilość).
Jest to niezwykle istotne, gdyż nie wystarczy legitymować się samą uchwałą bowiem przebieg walnego odzwierciedla protokół i brak wyraźnego zapisu w protokole o podjęciu konkretnej uchwały oznacza, że takiej uchwały nie podjęto. Dokumenty po walnym zebraniu (uwierzytelnione kopie), w tym uchwały zarząd ROD ma obowiązek przekazać do okręgowego zarządu w ciągu 14 dni od zakończenia walnego. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący i zarząd musi te dokumenty przedstawić okręgowemu zarządowi. W tej sprawie wynikają czasami nieporozumienia, szczególnie gdy zarząd dostarczył wymagane dokumenty do OZ, a następnie po upływie jakiegoś czasu dosyła kolejne uchwały, które podobno podjęto podczas walnego. Taką sytuację należy wyjaśnić bardzo szczegółowo, aby uniknąć groźnych wręcz skutków. Co do zasady uchwały na walne zebranie przygotowuje zarząd ROD, ale może się zdarzyć, że podczas trwania walnego zebrania jego uczestnicy dojdą do przekonania, że jest dodatkowa sprawa do uregulowania w formie uchwały. Tekstu uchwały nie ma, ale jest komisja uchwał i wniosków i protokolant, a więc komisja winna przedstawić odpowiednią treść uchwały pod głosowanie, a w protokole musi być bardzo wyraźne zapisane czego dotyczy uchwała. Natychmiast po tym należy taką uchwałę sporządzić na podstawie zapisów w protokole.
Są jednak sytuacje, że mimo podjęcia uchwały w takim trybie i spełnieniu wszystkich wymogów, nie można uznać jej ważności. Posłużę się przykładem: podczas walnego zebrania zgłoszono propozycję, aby w ROD powołać biuro i zatrudnić w nim pracowników. Sprawę przegłosowano, choć nie było uchwały na piśmie. Uchwałę sporządzono po zebraniu, ale najpierw przekazano do OZ komplet dokumentów, o dopiero po jakimś czasie przedmiotową uchwałę. Jeden element wskazuje jednak na niemożliwość wykonania tej uchwały, otóż aby w ROD powołać biuro i zatrudnić w nim pracowników, koszty tego muszą być ujęte w preliminarzu. W tym przypadku preliminarz był wcześniej przygotowany i nie przewidywał takich wydatków - został przegłosowany bez korekty i nie uwzględniał kosztów prowadzenia biura w ROD. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie procedur określonych statutem PZD i innymi przepisami związkowymi, ponieważ większość decyzji podejmowanych przez walne zebranie pociąga za sobą skutki finansowe, a finanse ROD pochodzą przecież od samych działkowców z tego ogrodu. Jest też drugi wniosek - uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich działkowców z tego ROD, dlatego każdy działkowiec winien uczestniczyć w walnym zebraniu, bo tam zapadają decyzje jego dotyczące - opłat i funkcjonowania ROD.
MP
Copyright © 2025 Polski Związek Działkowców All rights reserved.