Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Szukaj

Projekt uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń – ustalenia w kwestii billboardów w ROD - 24.03.2023

Do 31 marca 2023 r. trwają konsultacje społeczne, dotyczące projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Przedmiotowa uchwała potocznie nazywana jest uchwałą krajobrazową, a jej celem jest poprawa jakości przestrzeni stolicy. Uwagi do uchwały można zgłaszać m.in. poprzez formularz na stronie internetowej www.architektura.um.warszawa.pl lub na adres e-mail: krajobrazowa@um.warszawa.pl.

Są to już 3 konsultacje społeczne w tej sprawie. Pierwszy projekt konsultowany był w 2017 i wzbudził duże zainteresowanie opinii publicznej. Rok później ponownie konsultowano zaktualizowany dokument. Po rozpatrzeniu uwag przedłożono go Radzie Miasta Stołecznego Warszawy, która 16 stycznia 2020 r. niemal jednogłośnie przyjęła uchwałę. Następnym krokiem było jednak uchylenie jej przez Wojewodę Mazowieckiego, w wyniku czego w 2023 r. opinii publicznej zaprezentowano kolejny projekt.

Przedmiotowa uchwała określa zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, ogrodzeń, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe i rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Warszawa to miasto, które stale się rozwija i zmienia. Jednakże wraz z szybkim rozwojem dotkliwie zaburzony został ład przestrzenny, a wiele ważnych elementów krajobrazu zostało zniszczonych lub zdegradowanych. Ład przestrzenny rozumiany jest jako uporządkowanie, proporcjonalność, czytelność. Dzięki ujednoliceniu standardów estetycznych i jakościowych wspomnianych elementów, miasto będzie mogło tworzyć przestrzenie publiczne, które będą spójne i przyjazne użytkownikom. Chroniony będzie także krajobraz przyrodniczy i kulturowy stolicy.

Uchwała dotyczy także Rodzinnych Ogrodów Działkowych, gdyż określa m.in. generalne zasady sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, a więc również kontrowersyjnych w ostatnim czasie billboardów. Billboardy możemy zaobserwować głównie w ROD położonych przy większych arteriach komunikacyjnych, ponieważ teren ten jest atrakcyjny dla inwestorów. Zgodnie z §8 pkt 3 lit. b uchwały nie dopuszcza się sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami na gruntach rolnych, w tym Rodzinnych Ogrodach Działkowych i gruntach leśnych. §14 pkt 2 uchwały określa również termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale, który w przypadku billboardów wynosił będzie 2 lata od wejścia w życie tego dokumentu. W przypadku ROD będzie to oznaczało całkowite usunięcie w podanym terminie tego typu urządzeń reklamowych. Za łamanie postanowień uchwały będzie mogła zostać naliczona dzienna opłata karna.

Jak powszechnie wiadomo, tablice i urządzenia reklamowe są obecnie wyjątkowo różnorodne, „krzykliwe” i rozpraszające uwagę kierowców i przechodniów. Potrafią także skutecznie zakłócić odbiór krajobrazu. Zrozumiała jest więc chęć ujednolicenia standardów estetycznych i usytuowania tych obiektów tak, aby były one przyjazne użytkownikom i przestrzeni.

W wyniku realizacji zaleceń KR PZD w ROD dokonuje się systematycznej likwidacji billboardów. Na proces ten niewątpliwie wpłynie określony w uchwale termin dostosowania do przyjętych w niej zasad i warunków. Na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze wiadomo, czy projekt uchwały krajobrazowej dla Miasta Warszawy w obecnej formie zostanie przyjęty, i kiedy to ewentualnie nastąpi. Z uwagi na powyższe, zarządy ROD w Warszawie winny monitorować sytuację i stosować się do przyjętych wytycznych, aby uniknąć ewentualnych kar. Również Zarządy ROD w innych miastach w Polsce powinny posiadać wiedzę, czy w ich mieście trwają prace nad uchwałą krajobrazową, na jakim etapie znajduje się projekt i jakie są do niego założenia, gdyż może ona dotyczyć ROD, nie tylko w aspekcie billboardów.

 

Ewelina Skarzyńska

 

Powrót

Copyright © 2024 Polski Związek Działkowców All rights reserved.