




Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

W dniu 31 lipca 2019 r. odbyło się III posiedzenie Okręgowej Rady PZD w bieżącym roku, było to drugie posiedzenie Rady w kadencji 2019 – 2022.
Posiedzeniu przewodniczył wiceprezes Okręgu – Zenon Brzozowski, który przedstawił uczestnikom najważniejsze bieżące wydarzenia z życia Związku. Wiceprezes omówił zagadnienia podnoszone podczas ostatniego posiedzenia Krajowej Rady PZD dotyczące m.in. Otwartego Programu Oświatowego PZD, funkcjonowania małych ogrodów działkowych oraz rozpoczęcia prac nad dokonaniem zmian w statucie PZD. Ponadto przedstawił nowelizację ustawy o czystości i porządku w gminach oraz zmiany w ustawie prawo budowlane, a także zmiany w zakresie prowadzenia księgowości w ROD, zgodnie z którymi wszystkie ROD zobowiązane zostaną od 2021 r. do prowadzenia księgowości w Ośrodkach Finansowo -Księgowych. OFK mają bardzo ważne znaczenie dla ogrodów pod względem finansowym, zapewniają kontrolę i poradnictwo w zakresie księgowym. Okręgowy Zarząd planuje otwarcie filii OFK w terenie m.in. w Gnieźnie, a docelowo w innych rejonach skupiających wiele ROD. Nowo wybrani członkowie Rady Okręgowej zapoznani zostali również z Regulaminem Okręgowej Rady PZD w Poznaniu. Członkowie Rady podczas posiedzenia dokonali oceny Okręgowego Zjazdu Delegatów, jaki miał miejsce w dniu 13 czerwca 2019 r. Wiceprezes Zenon Brzozowski wskazał na bardzo pozytywną ocenę Zjazdu Delegatów Okręgu Poznańskiego przez Prezesa Związku oraz KR PZD pod względem przygotowania dokumentów, wypowiedzi i dyskusji. Wspomniano jednakże, iż na pozytywną ocenę nie zasługuje frekwencja zaproszonych delegatów na Zjazd. Przewodniczący Kolegiów Prezesów ROD powiadomieni zostali o nieobecności delegatów ze swojego rejonu, których należy zobowiązać do usprawiedliwienia i wyjaśnienia nieobecności.
Ważnym zadaniem Okręgowej Rady było ustalenie liczebności i składu komisji problemowych Okręgu na bieżącą kadencję. Zgodnie z rekomendacją Okręgowego Zarządu, Rada zdecydowała o powołaniu dziesięciu komisji.
Przewodniczący komisji problemowych zobowiązani zostali do opracowania planów i zorganizowania pracy komisji oraz przedstawiania sprawozdań z pracy dla Okręgowego Zarządu.
Dyrektor Biura – Agata Wróbel omówiła tematykę szkoleń dla nowo wybranych członków zarządów ROD, którzy będą pełnić funkcje w kadencji 2019 – 2022. Dotychczas w miesiącu lipcu odbyły się już dwa szkolenia dla ROD z Poznania i powiatu poznańskiego, w sierpniu planowane są kolejne 3 szkolenia – 12, 20 i 27 sierpnia. We wrześniu planowane jest rozpoczęcie cyklu szkoleń w rejonach kolegiów prezesów. Radca prawny Okręgu przedstawiła analizę stanu roszczeń do gruntów ROD na terenie Okręgu oraz stan postępowań sądowo-administracyjnych. Omówiono dyżury telefoniczne oraz porady dla działkowców, zakres przygotowań pism procesowych, sprawy gruntowe oraz przykładowe analizy roszczeń. Anna Socha – inspektor ds. terenowo- prawnych Okręgu omówiła zagadnienia dotyczące planów zagospodarowania rodzinnych ogrodów działkowych. Na podstawie dokumentów będących w dyspozycji Okręgowego Zarządu uznać należy, że: 190 ogrodów posiada aktualne plany zagospodarowania ROD, 75 ogrodów nie posiada w ogóle planów zagospodarowania ROD, 5 ogrodów sporządziło nowe plany zagospodarowania ROD, ale nie zostały one zatwierdzone przez walne zebrania w ROD, 21 ogrodów posiada uchwały walnych zebrań w sprawie przyjęcia planów zagospodarowania, które to uchwały zawierają błędy niepozwalające na zatwierdzenie przez Okręgowy Zarząd.
Dyskusja podczas posiedzenia dotyczyła problemu z wywozem odpadów zielonych na terenie miasta Poznania i gmin ościennych związany z brakiem możliwości odbioru tych odpadów przez biokompostownie. Problem ten jest na bieżąco monitorowany przez Okręgowy Zarząd, który będzie informował w tym temacie zarządy ogrodów działkowych. Omówiono także przygotowania organizacyjne do Okręgowego Dnia Działkowca, który odbędzie się w dniu 17 sierpnia 2019 r w Zbrudzewie (Śrem).
AW
Copyright © 2023 Polski Związek Działkowców All rights reserved.