Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Bieżące wydarzenia

Działka pełna zdrowia – na które krzewy warto postawić? - 04.04.2019

Najczęściej za główne źródło witaminy C w naszej codziennej diecie uważane są cytryny lub inne cytrusy. Tymczasem zawartość witaminy C jest kilkakrotnie lub nawet kilkunastokrotnie większa w owocach wielu powszechnie uprawianych krzewów ogrodowych lub leśnych, które nierzadko mają jednocześnie walory ozdobne. Jakie krzewy lub drzewa warto posadzić w ogrodzie lub na działce, by czerpać z nich jak najwięcej witamin, czyli zdrowie?

Witaminowi bogacze

Okazuje się, że nie tylko cytrusy mogą mieć sporo witaminy C. Krzewy i drzewa rosnące powszechnie w lasach lub w naszych ogrodach wytwarzają owoce o dużo większej zawartości tej ważnej witaminy. Najwięcej witaminy C znajdziemy w owocach róży dzikiej (Rosa canina), rokitnika zwyczajnego (Hippophae rhamnoides) oraz porzeczki czarnej (Ribes nigrum).

Rokitnik pospolity


Zawartość witaminy C w owocach dzikiej róży jest 15-krotnie wyższa niż w owocach cytryny, w owocach rokitnika – 8-krotnie, a w owocach porzeczki czarnej – 5-cio krotnie. Więcej witaminy C niż cytryna zawierają też owoce berberysu zwyczajnego (Berberis vulgaris). Wszystkie te krzewy z powodzeniem są także używane w celach ozdobnych i nie maja dużych wymagań uprawowych. Najlepiej sprawdzą się na lekkich, przepuszczalnych glebach

Nie tylko „C”

Owoce rokitnika zwyczajnego mają nie tylko dużo witaminy C. Zawierają także potężną dawkę witaminy A. Mają jej najwięcej spośród wielu roślin leśnych lub ogrodowych. Bardzo dużo witaminy A zawierają też owoce jarzębu pospolitego (Sorbus aucuparia), czyli popularnej jarzębiny, oraz owoce dzikiej róży. Jarząb pospolity (jarzębina) jest obecnie dostępny w wielu odmianach i formach, także karłowych, które owocują i nie zajmują wiele miejsca.

Owoce porzeczki czarnej wyróżniają się z kolei dużą zawartością witaminy K, a owoce głogu jednoszyjkowego (Crataegus monogyna) zdecydowanie wyróżniają się pod względem zawartości witaminy B1. Bardzo dużą liczbę witamin (C, A, P, K, B1, B2, PP) zawierają też jeżyny i maliny oraz poziomki i borówka czarna.

Owoce głogu


Bardzo cenne ze względów zdrowotnych, ale także niekłopotliwej uprawy są między innymi owoce jagody kamczackiej, świdośliwy olcholistnej, borówki amerykańskiej, aronii wielkoowocowej, czy derenia jadalnego. Warto je posadzić na działce!

Ważne przed spożyciem

Przed spożyciem niektórych owoców warto dowiedzieć się, w jakiej formie są one najzdrowsze do spożycia. Większość z nich można zjeść bezpośrednio po zbiorze, ale niektóre (np. jarząb, aronia, głóg) mogą wymagać przemrożenia lub specjalnego przygotowania. Należy pamiętać, że na optymalną zawartość witamin w owocach ma też wpływ odpowiedni stopień ich dojrzałości. Pozyskane owoce możemy spożywać na niezliczoną ilość sposobów znanych polskiej kuchni. Mogą to być przeciery, dżemy, konfitury, a także smakowite nalewki, sporządzane jesienią i zimą po udanych owocowych zbiorach. I to kolejny, jeden z wielu powodów, dla których warto mieć działkę i czerpać z niej wszystko co najlepsze dla zdrowia.

Maciej Aleksandrowicz

OZ Mazowiecki

zdjęcia: pixabay.com

Powrót

Copyright © 2019 Polski Związek Działkowców All rights reserved.

made by Esencja Studio