Rodzina
Zdrowie
Ekologia
Edukacja
Wypoczynek

Porady ogrodnicze

Działka pełna zdrowia – które rośliny i owoce zawierają najwięcej witamin? - 07.03.2018

Najczęściej za główne źródło witaminy C w naszej codziennej diecie uważane są cytryny lub inne cytrusy. Tymczasem zawartość witaminy C jest kilkakrotnie lub nawet kilkunastokrotnie większa w owocach wielu powszechnie uprawianych krzewów ogrodowych lub leśnych, które nierzadko mają jednocześnie walory ozdobne. Jakie krzewy lub drzewa warto posadzić w ogrodzie lub na działce, by czerpać z nich jak najwięcej witamin, czyli zdrowie?

Witaminowi bogacze

Okazuje się, że nie tylko cytrusy mogą mieć sporo witaminy C. Krzewy i drzewa rosnące powszechnie w lasach lub w naszych ogrodach wytwarzają owoce o dużo większej zawartości tej ważnej witaminy. Najwięcej witaminy C znajdziemy w owocach róży dzikiej (Rosa canina), rokitnika zwyczajnego (Hippophae rhamnoides) oraz porzeczki czarnej (Ribes nigrum).


Rokitnik pospolity

Zawartość witaminy C w owocach dzikiej róży jest 15-krotnie wyższa niż w owocach cytryny, w owocach rokitnika – 8-krotnie, a w owocach porzeczki czarnej – 5-cio krotnie. Więcej witaminy C niż cytryna zawierają też owoce berberysu zwyczajnego (Berberis vulgaris).  Wszystkie te krzewy z powodzeniem są także używane w celach ozdobnych i nie maja dużych wymagań uprawowych. Najlepiej sprawdzą się na lekkich, przepuszczalnych glebach.

Nie tylko „C”

Owoce rokitnika zwyczajnego mają nie tylko dużo witaminy C. Zawierają także potężną dawkę witaminy A. Mają jej najwięcej spośród wielu roślin leśnych lub ogrodowych. Bardzo dużo witaminy A zawierają też owoce jarzębu pospolitego (Sorbus aucuparia), czyli popularnej jarzębiny, oraz owoce dzikiej róży. Jarząb pospolity (jarzębina) jest obecnie dostępny w wielu odmianach i formach, także karłowych, które owocują i nie zajmują wiele miejsca.

Owoce porzeczki czarnej wyróżniają się z kolei dużą zawartością witaminy K, a owoce głogu jednoszyjkowego (Crataegus monogyna) zdecydowanie wyróżniają się pod względem zawartości witaminy B1. Bardzo dużą liczbę witamin (C, A, P, K, B1, B2, PP) zawierają też jeżyny i maliny oraz poziomki i borówka czarna.

 

 























Owoce głogu

Ważne przed spożyciem

Przed spożyciem owoców warto dowiedzieć się, w jakiej formie są one najzdrowsze do spożycia. Niektóre najlepsze są w stanie bezpośrednio po zbiorze, inne mogą wymagać przemrożenia i specjalnego przygotowania. Należy pamiętać, że na optymalną zawartość witamin w owocach ma też wpływ odpowiedni stopień ich dojrzałości. Pozyskane owoce możemy spożywać na niezliczoną ilość sposobów znanych polskiej kuchni. Mogą to być przeciery, dżemy, konfitury, a także smakowite nalewki, sporządzane jesienią i zimą po udanych owocowych zbiorach. I to kolejny, jeden z wielu powodów, dla których warto mieć działkę i czerpać z niej wszystko co najlepsze dla zdrowia.

 

Maciej Aleksandrowicz

instruktor ds. ogrodniczych

OZ Mazowiecki

zdjęcia: pixabay.com


Powrót

Copyright © 2018 Polski Związek Działkowców All rights reserved.

made by Esencja Studio