
Pan Adam Michnik
Redaktor Naczelny Gazety Wyborczej

Oświadczenie
Okręgu Opolskiego Polskiego Związku Działkowców w Opolu

w sprawie sytuacji brzeskich ogrodów

W dniu 21.11.2016 r. na łamach czasopisma "Duży Format" stanowiącego dodatek do

"Gazety Wyborczej" ukazał się artykuł red M. Wójcika dotyczący rzekomych

nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodzinnych ogrodów działkowych, w tym Rodzinnego

Ogrodu Działkowego "Relaks" w Brzegu oraz "Brzeg" w Brzegu. Po zapoznaniu się z wyżej

wymienionym artykułem prasowego Okręg Opolski PZD w Opolu stwierdza, że treści w nim

zawarte są poniżej standardów rzetelności dziennikarskiej. Zarząd ROD „Relaks” w Brzegu

oraz Okręg Opolski PZD w Opolu na przestrzeli ostatniego roku wysłał kilkanaście pism z

wyjaśnieniami dotyczącymi funkcjonowania ROD, w tym także opisujących wyniki kontroli

prowadzonych przez Okręg, przeprowadzanych nota bene na wniosek wymienionego w

artykule Pana Leszka C. Dlatego twierdzenia, iż zainteresowany nie może uzyskać informacji

nt. działania ROD jest wręcz żenujące.

Pan Leszek C. w ciągu ostatnich lat regularnie odwiedzał biuro zarząd ROD, celem

zapoznania się z dokumentami sprawozdawczymi ROD oraz uczestniczył w walnych

zebraniach sprawozdawczych ROD, na których corocznie szeroko omawiane są sprawy

związanie z wydatkowaniem pieniędzy przez Zarząd ROD "Relaks" w Brzegu. O obecności

Pana Leszka C. na wyżej wymienionych zebraniach świadczą złożone na listach obecności

podpisy. Dodatkowo informację sprawozdawcze dotyczące sprawozdawczości ROD „Relaks”

w Brzegu opublikowane są na ogólnodostępnej stronie internetowej ROD „Relaks” w Brzegu.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty niepoważnym jest sugerowanie, że ktokolwiek uniemożliwia

Panu C. uzyskania informacji dotyczącej wydatkowana pieniędzy przez ogród.

Redaktor M. Wójcik pisze, iż Pan C. „wywnioskował, że zarząd ROD wystawia sobie

faktury i ściąga zawyżone opłaty za wodę i prąd”. W obecnym porządku prawnym obowiązuje

zasada domniemana niewinności, z której wynika, że jeżeli ktoś coś „wywnioskował” i co za



tym idzie rzuca pod adresem zarząd ROD poważne oskarżenia, ocierające się wręcz o

defraudację związkowych pieniędzy, to powinien jednocześnie przedstawić także jakiekolwiek

dowody w sprawie na poparcie swoich oskarżeń, a nie publikować jedynie tezy nie mające

żadnego odniesienia w rzeczywistości. Jedyne co pozostaje w tej niejasnej sytuacji to zapytać

o jakie faktury chodziło oraz na czym miałoby polegać zawyżanie opłat za wodę i prąd w

ogrodzie ?

Jeżeli chodzi o zawartą w artykule informację dotyczącą sprawozdawczości w ROD

„Brzeg” w Brzegu to informacja ta została wywieszona przez zarząd ROD na ogrodowej tablicy

ogłoszeń w stosownym terminie. Faktem jest, że w późniejszym czasie nieznany sprawca

zerwał ją wraz z innym ogłoszeniami znajdującymi się na wspominanej tablicy. Nie zmienia to

jednak faktu, że każdy działkowiec w godzinach otwarcia biura ROD ma prawo zapoznać się z

wyżej wymienionym dokumentem. Pan S. na którego powołuje się autor artykułu również miał

do tego prawo, szkoda że nie skorzystał z niego przed wystosowaniem listu do gazety.

Jednocześnie, z całą stanowczością pragniemy podkreślić, że nigdy w prowadzonej z

Panem S. korespondencji Okręg nie użył sformułowania „prezes dopiero uczy się robić

szczegółowe rozliczenia” jest to dziennikarska manipulacja podobnie jak wyrwany z kontekstu

fragment odpowiedzi Prezesa ROD „Relaks” w Brzegu odnoszący się do innego zagadnienia

niż to przedstawione w artykule.

prof. dr hab. Bartłomiej Kozera - Prezes PZD Okręgu Opolskiego w Opolu, Członek Krajowej

Rady PZD

Opole, dn. 22 listopada 2016 r.


